Menu Zamknij

Koło Młodych Matematyków grupy IV – VII oraz Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze grupy  III – V

W ostatnim czasie uczniowie zapoznali się ze stronami internetowymi, które wspomagają proces edukacji. Matematyki można uczyć się samodzielnie, a do tego celu warto wykorzystać proponowane strony.

www.matzoo.pl – zadania matematyczne online dla szkoły podstawowej, z podziałem na poszczególne klasy. Forma gier, w których wpisujemy lub wybieramy prawidłowe odpowiedzi.

www.szaloneliczby.pl – na stronie znajdują się zagadnienia teoretyczne z zakresu wszystkich klas oraz wiele ćwiczeń i łamigłówek interaktywnych w postaci gier matematycznych. Znajdują się tu również sprawdziany dopasowane do poziomu poszczególnych klas. W dziale o egzaminie ósmoklasisty można rozwiązywać liczne próbne testy online.

www.matematyka.opracowania.pl – wyszukujemy odpowiedni dział matematyki w szkole podstawowej, a nauka prowadzona jest na podstawie komentarzy poszczególnych kroków rozwiązania.

www.matematykawpodstawowce.pl – na tej stronie polecam różne gry matematyczne, sprawdzające umiejętności z poszczególnych działów matematyki.

www.gwo.pl/strony/2235/seo_link:strefa-ucznia-wszystkie-klasy – testy online  (po 10 zadań) dla każdej klasy i każdego działu, na koniec testu widzimy prawidłowe  odpowiedzi oraz statystyki testu.

www.matlandia.gwo.pl – program dla uczniów wspierający naukę w szkole podstawowej, zawiera on interaktywne, animowane zadania.

Bardzo dobrą forma zdalnej nauki matematyki są również lekcje zamieszczone na youtube  na kanałach – Pi-stacja Matematyka, MATMAG, Tomasz Gwiazda.

Kolejne lekcje poświęcone zostały nauce wypełniania Sudoku. Jest to kwadratowy diagram podzielony na 9 identycznych mniejszych kwadratów. Każdy z nich jest podzielony na 9 kolejnych. Zadaniem gracza jest wypełnienie wszystkich 81 kwadratów, na które podzielony jest diagram cyframi od 1 do 9. W każdym rzędzie i każdej kolumnie dana cyfra może wystąpić jedynie raz. Podobnie w każdym z 9 większych kwadratów – cyfry nie mogą się w nich powtarzać. Zapewne większość uczniów widziała klasyczną wersję papierową tej łamigłówki – często w gazetach. My oczywiście skupiliśmy się na możliwościach gry online.

Polecam na początek spojrzeć na film instruktażowy, gdzie wytłumaczone są kolejne wpisywane liczby –   https://www.youtube.com/watch?v=Am67-ySAEpQ

W Internecie można znaleźć bardzo wiele stron z możliwością uzupełniania Sudoku online, ja proponuję dwie:

www.mojesudoku.pl  – na początek warto wybrać grę treningową o trywialnej trudności, a z czasem zwiększać poziom na wyższy.

https://sudoku.com/pl – tu też można zmieniać poziom trudności poszczególnych kart, ale plusem są podświetlane na szaro kwadraty, które musimy wziąć pod uwagę w wypełnieniu.

Część zajęć projektowych odbywało się na platformie Teams. W takiej formie uczniowie klasy czwartej poznawali porównywanie, dodawanie, odejmowanie i mnożenie dowolnych ułamków zwykłych. Z kolei uczniowie klasy siódmej utrwalali rozwiązywanie trójkątów specjalnych (o kątach 30o, 60o, 90o oraz 45o, 45o, 90o) oraz obliczanie pól i obwodów wielokątów. Zajęcia wyglądały podobnie do obecnie normalnych zajęć matematyki – wspólnie  omawialiśmy i rozwiązywaliśmy przygotowaną kartę, pisząc po pliku PDF.

Cały czas zachęcam również innych uczniów, aby łączyć przyjemne z pożytecznym – wykorzystać zasoby internetowe do jednoczesnej nauki matematyki i zabawy.

 

Łukasz Oterski


 

W czasie nauki zdalnej, na zajęciach dodatkowych z matematyki, rozpoczęliśmy od opanowania umiejętności edycji pliku PDF. Za pomocą programu Adobe Acrobat Reader DC, a dokładnie narzędzia Skomentuj, uczniowie modyfikowali wysłane karty. Nauka pracy w tym programie pozwala wszystkim usprawnić wykonywanie zadań domowych przesyłanych przez nauczycieli. Bez używania dodatkowego sprzętu – drukarek, skanerów, wykonywania zdjęć, uczniowie potrafią już opracowywać karty pracy i odsyłać do prowadzących zajęcia.

Kolejne lekcje poświęcone zostały nauce podstaw gry w szachy. Gra, która uczy logicznego myślenia, opracowywania strategii, poprawia pamięć i koncentrację jest przydatna do odpowiedniego spędzenia czasu wolnego. Korzystając z materiałów zamieszczonych na stronie internetowej https://www.chess.com/pl/szachy uczniowie poznali jak poruszają się szachowe figury, wykonali pierwsze ruchy i zbicia dzięki narzędziu Szachowy Pasjans.

W dalszej kolejności planowane są rozgrywki z komputerem i online. Pozostałych uczniów również zachęcam do skorzystania z zasobów wyżej wymienionej strony.

Łukasz Oterski

Przykładowe karty prace wykonane przez uczniów: